Квадробери.
Явище між субкультурою, спортом та психосоціальним явищем.
Загалом поняття Квадробери (від англійського quadrobists) — це зовсім нова молодіжна субкультура, всі учасники якої займаються імітацією рухи тварин (зазвичай чотириногих – звідки і пішла сама назва), найчастіше у формі акробатичних трюків та стрибків, або відповідним пересування «на чотирьох». Це явище постійно привертає увагу психологів, культурологів та навіть соціологів через дивне поєднання тілесної експресії, пошуку ідентичності та цифрової популярності.
-
Походження та природа явища квадробінгу.
Вперше феномен квадроберів виник у середовищі підлітків, які надихалися відеороликами з рухами тварин, елементами паркуру, анімалістичними образами в іграх та мультфільмах. Вся ця практика так чи інакше полягає в імітації тваринної поведінки як виду тілесної гри або навіть «спортивного перформансу».
За аналізом Shkapenko & Gorodetskaia (Сучасні анімалістичні субкультурні практики та їх прецеденти в російській лінгвокультурі», Т. М. Шкапенко, Е. А. Городецької, 2024,) квадробери мають чіткі ознаки субкультури, що поєднує ігрові ритуали, тілесні практики, маскування та символіку тварин.
Їхні дії мають риси сучасної «транс-анімалістичної гри» — психологічної спроби дослідити межі між людським і тваринним, особистим і колективним образом.
-
Психологічна мотивація: пошук ідентичності.
Імітація тварин не є лише жартом чи розвагою — у більшості випадків це спроба молодої особистості віднайти нову форму самовираження, безпечну модель агресії, незалежності або протесту.
Подібні форми поведінки можна розглядати як частину ритуалізованої гри з ідентичністю, що трапляється у перехідні періоди підліткового віку (Сучасні анімалістичні субкультурні практики та їх прецеденти в російській лінгвокультурі», Т. М. Шкапенко, Е. А. Городецької, 2024).
Учасники часто створюють цифрові аватари, маски, рухові патерни, відчужуючи себе від повсякденного «людського» стану.
-
Спортивний та перформативний аспект феномену.
Попри епатажність, квадроберинг іноді має ознаки неофіційного спорту або фізичної практики — схожого на паркур або капоейру. Участь в цьому русі крім задоволення ще й розвиває наступні здібності:
- координацію, гнучкість і витривалість — як доводиться у відео-аналізах практик.
- тілесне самосприйняття та контакт з «тілесним Я», що важливо у психотерапевтичному й тілесно-орієнтованому контексті.
-
Субкультурні риси квадробінгу: візуальні коди та соціальні маркери.
Квадробери мають виражені ознаки субкультури, а саме:
- специфічна естетика (маски, хвости, рухи тварин, одяг).
- власна термінологія, ролики в TikTok/YouTube, внутрішні жарти.
- комунікація в рамках digital-спільнот із високою залученістю та репертуаром поведінкових кодів.
Ці риси відповідають критеріям субкультури за (Розробка та апробація методики «Діагностика ознак молодіжної субкультури у малих соціальних групах», ЛОГВІНОВА М.І. (2022)), яка розробила методику оцінки субкультурної належності у молодіжних групах.
-
Культурологічний контекст: трансформація «ряження».
В окремих країнах (наприклад, Росія) дослідники порівнюють квадроберів із давніми обрядами ряження — маскування під тварин у святкових або ритуальних контекстах.
- Однак, на думку Shkapenko & Gorodetskaia (Сучасні анімалістичні субкультурні практики та їх прецеденти в російській лінгвокультурі», Т. М. Шкапенко, Е. А. Городецької, 2024), сучасні квадробери втратили сакральність ритуалу, замінивши її естетикою гри, вірусності та креативної імітації.
-
Психологічні ризики та плюси.
Як і будь-яка молодіжна практика, квадроберинг може нести як позитивні, так і ризиковані наслідки:
Потенційні переваги:
- пошук власного тіла й автентичності.
- формування здорової тілесності.
- колективна гра — зняття тривожності, стресу.
Можливі ризики:
- соціальне нерозуміння, стигматизація.
- плутанина ідентичностей — особливо у вразливих психотипів.
- травматизація через акробатичні трюки без належної підготовки.
Загалом можна відмітити те, що квадробери — це складне, багатошарове явище, що поєднує у собі субкультурну гру, тілесний вираз, спорт, цифрову творчість і психосоціальний пошук. Його слід вивчати не як відхилення, а як нову форму тілесного й культурного самовираження в цифрову епоху. Замість стигматизації — потрібен діалог, розуміння та науковий підхід.
Лишити коментар